SUNDHED Sundhedsstrukturkommission havde som opgave at afdække de store udfordringer i fremtidens sundhedsvæsen og fremsætte forslag til ny organisering af området, herunder hvordan der bliver skabt et mere sammenhængende sundhedsvæsen, med fokus på samspillet mellem det kommunale, det regionale og det almen medicinske område, det vil sige praktiserende læger.
Strukturkommisionen pegede som oplæg til det politiske system på tre forskellige modeller, hvoraf de to indeholdt en større samling af ansvaret for opgaver indenfor sundheds – og ældreområdet under én myndighed.
Den tredje model fastholdt et decentral politiske ansvar i kommuner og regioner. Alle modellerne tog afsæt i seks anbefalinger, nemlig en betydelig udvidelse af det almen medicinske tilbud i det primære sundhedsvæsen, en ny organisering af sundhedsdata, en national sundhedsplan, en bedre integration af psykiatrien i det samlede sundhedsvæsen, og nye organisatoriske rammer for praktiserende speciallæger.
Regeringen har derefter forslået en fjerde model, som bibeholder Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Syddanmark, men sammenlægger Region Sjælland og Region Hovedstaden til en Region Øst svarende til 2.826.000 indbyggere sammenholdt med 1.239.000 indbyggere i Region Syd, 1.124.000 i Region Midt og 592.000 Region Nord. Region Øst har stort set samme befolkningsgrundlag som de tre øvrige regioner. Det forrykker direkte balancen mellem Østdanmark og Vestdanmark.
Under de enkelte regioner etableres de såkaldte sundhedsråd. Disse sundhedsråd etableres omkring hver sit akuthospital med de tilhørende kommuner. Sundhedsrådene består af politikere fra regionsrådet og de tilhørende kommunalbestyrelser. Størrelsen af sundhedsrådene afhænger af antallet af tilhørende kommuner.
Sundhedsrådene får en ny og udfordrende opgave i at sikre et sammenhængende sundhedsvæsen på tværs af regioner, kommuner, almen praksis og det nære sundhedsvæsen med etableringen af sundhedshuse/centre og behandling i eget hjem. Der er her tale om en god inspiration fra sundhedsstrukturkommissionen.
Ved sammenligning mellem Sundhedsrådene i Østdanmark og Vestdanmark kan vi se, at det er de store byer København og Aarhus med de store universitetshospitaler, der bliver de store tabere med hensyn til antallet af folkevalgte i sundhedsrådene.
Aarhus Sundhedsråd med Aarhus Universitetshospital og Psykiatrien med 372.00 indbyggere i Aarhus og Samsø bliver repræsenteret med kun seks folkevalgte rådsmedlemmer og Hovedstaden med Rigshospitalet i spidsen med 806.000 indbyggere bliver repræsenteret med kun ni folkevalgte rådsmedlemmer.
Det bliver en umådelig stor opgave for de folkevalgte at skulle varetage både det lokalt sundhedsmæssige tværsektorielle arbejde på tværs af kommune og regioner og almen praksissamtidig med, at de også får til opgave at sikre rammerne for forskning og faglig udvikling på universitetshospitalerne omfattende somatikken og psykiatrien.
Hvis ikke vi skal henfalde til ren teknokrati i opgavevaretagelse i Aarhus og hovedstaden er det nødvendigt, at sundhedsrådene i Københavns sundhedsråd og Aarhus Universitetsråd sikres en større folkevalgt repræsentation svarende til antallet af folkevalgte i de øvrige sundhedsråd.