Kandidat besøger Høfde 42

Jakob02_400

Enhedslistens spidskandidat i Vestjyllands storkreds, Jakob Sølvhøj, skal på mandag ud til kredsens nordvestlige hjørne og se på Høfde 42. Jakob Sølvhøj får følgeskab på turen af sin partifælle regionsrådsmedlem Lene Fruelund.

Den massive forurening, der ligger indkapslet ved Høfde 42, har været en torn i øjet på mange miljøforkæmpere – herunder også Enhedslisten – lige siden indkapslingen blev foretaget i 2006. En strid om hvem, der skal betale for en total oprensning, har indtil videre blokeret for, at der er sket noget. Da Cheminova her i foråret blev solgt, blussede kravet om oprensning op igen.

Salget af Cheminova til en amerikansk virksomhed indebærer, at aktionærerne får en gevinst på i omegnen af 8 mia.

“Det er urimeligt, at ATP for nogle uger siden var med til at blokere for en finansiering af oprydningen, men det er ingen undskyldning for at lade stå til. Nu må staten tage ansvar, så noget af den milliardgevinst, der har været ved salget bliver brugt til at lave en total oprensning,” siger Jakob Sølvhøj. Hans partifælle på Christiansborg Frank Aaen var, da salget var en realitet, heller ikke sen til at se en udvej for nu endelig at få ryddet op. Udbyttet til aktionærerne betyder nemlig, at staten får i omegnen af 2 mia. i udbytteskat. Det vil koste ca. 250 mio. at foretage en total oprensning, så det var nærliggende at spørge finansministeren, om han ikke synes det vil være rigtigt, at staten bevilger penge til oprensningen.

Svaret fra finansministeren var yderst arrogant, mener såvel Jakob Sølvhøj som Lene Fruelund. Finansministeren nøjedes med helt lakonisk at konstatere, at oprensning af jordforurening er en regional opgave – punktum!

Det er ikke ukendt, at regionen ikke har skyggen af chance for at finde 250 mio. til en oprensning,” siger Lene Fruelund, “Vi har flere andre områder i regionen, hvor vi også skal sørge for oprensning efter fortidens synder. Vi kan ikke opkræve skat og de midler, regionen får af staten, rækker ikke til total oprydning”.

Det er et udtryk for ansvarsforflygtigelse, når miljøministeren blot har konstateret, at der aktuelt ikke er problemer, så man godt kan se tiden an. Det svarer til at lukke øjnene og håbe, det hele viser sig at være en ond drøm og at forureningen forsvinder af sig selv. Nu skal Jakob Sølvhøj ud og se på området sammen med Bjarne Hansen fra Thyborøn, som i årevis har kæmpet bravt for at få oprydningen sat i gang.