Kom med til Landdistriktskonferencen

De danske landdistrikter står over for mange udfordringer. Politiske beslutninger og centraliseringer har skabt nye udfordringer for mange landdistrikter. Flere flytter fra områderne, og det er med til at skabe en yderligere trussel mod lokale institutioner og virksomheder.
I Enhedslisten ønsker vi at være med til at udvikle landdistrikterne som gode og attraktive steder at leve, og det skal vores politik naturligvis være med til at understøtte. Derfor inviterer Enhedslisten Midtjylland til landdistriktskonference for at udvikle på Enhedslistens svar på en række af de udfordringer, man har i landdistrikterne. Konferencen breder sig over en række emner der er relevante for landdistrikterne såsom trafik, uddannelse, miljø, landbrug og det lokale demokrati. Se programmet herunder.

Konferencen finder sted d.25.11 i huset nr. 7, nørregade 7 i Herning. Arrangementet starter kl. 10.30 og slutter kl. 16.00.
Tilmelding til Midtjylland@Enhedslisten.dk senest d. 22.11 af hensyn til maden.

Program:
10.30 – 10.45: Velkomst og fællessang

10.45 – 11.15: Fællesoplæg om behovet for en sammenhængende landdistriktspolitik

11.15 – 12.30: Workshop 1 (vælg en)
Landbrug v. En rådgiver for Enhedslisten på Christiansborg.
Demokratiudvikling i lokalsamfund v. Lisbeth Torfing, Byrådsmedlem for Enhedslisten i Horsens bosat i Grumstrup.

12.30 – 13.30: Frokost

13.30 – 14.00: Udkantsdanmark som et affaldsdepot. Om kampen for oprensning af den enorme giftige forurening på den gamle Cheminovagrund ved Høfde 42 på Harboøre Tange. Historien om en kamp gennem 2 generationer v. Bjarne Hansen, mangeårig aktivist, ravsliber, miljøforkæmpet og fisker.

14.00 – 15.15: Workshop 2 (vælg en)
Uddannelse v. Mads Brinkmann Pedersen, Rektor Struer Statsgymnasium
Trafik og mobilitet v. Peder Meyhof, tidligere by- og amtsrådsmedlem for Enhedslisten og Else Kayser, Regionsrådsmedlem for Enhedslisten.

15.15 – 16.00: Landet gennem musikken. Musikindslag v. Kirsten Gammelgaard